داستان تلخ برای شیر پژو

اما چه شد که شیر خروشان و ایستاده بر دوپای پژو به اینجا رسید؟ دقیقاً تابستان سال گذشته بود که با موفقیت مدل دی اس پژو و همچنین سود سه ماهۀ 806 میلیون یورویی پژو اینگونه به نظر رسید که این برند اتومبیل سازی در وضعیت مساعدی به سر می برد. اما مدتی است که پژو در مسیر رو به افولی حرکت می کند که تمام تلاشش بر روی بقا در میان رقبا متمرکز شده است. 
این گروه خودروسازی که سال گذشته از حذف 6000 فرصت شغلی در اروپا خبر داده، همچنان با کاهش فروش روبروست. میزان فروش اتومبیل در اروپا کاهش یافته و در حوزۀ بین المللی نیز آمار و ارقام فروش این شرکت چندان تعریفی ندارد، به خصوص اینکه با توقف فعالیت های آن در ایران-یکی از مهمترین مشتریان خودروی پژو- نیز روبرو بود. 
واقعیت اینست که شرکت پژو با کمبود ابزارهای مالی که تا حد زیادی ناشی از تصمیم گیریهای مدیریتی این شرکت است، روبروست(مهمترین سهامدار گروه صنعتی پژو، با 25% سهام خالص و 38% سهام با حق رأی متعلق به خانوادۀ بزرگ پژو است)

بازار اروپا کساد است
60% از فروش محصولات این شرکت در قارۀ اروپا متمرکز بود، در حالیکه فروش در این قاره از کاهش 7 درصدی برخوردار بوده است. این در حالی است که میزان فروش شرکت رنو در قارۀ اروپا 53% بوده است. نتیجه این شد که شیر پژو در مقابل رنو کم آورد و نتوانست بر روی دوپا بایستد، در حالیکه رنو در عرصۀ بین المللی وضعیت بهتری داشت در حالیکه فروش جهانی پژو طی 6 ماه 13% سقوط کرد. 
در فرانسه نیز میزان فروش محصولات روندی رو به کاهش داشت و متعاقباً این مسئله به اسپانیا و ایتالیا نیز سرایت کرد، دو بازار فروش مهمی که طی سالهای 2007 و 2011 نیمی از فروش اروپایی محصولات این واحد را تشکیل می داد، اما هم اکنون به زحمت رقم 30% را نشان می دهد. 
با این آمار و ارقام پژو چاره ای جز بستن واحدهای تولیدی خود در اروپا نداشت. در سال 2011 واحد تولید مادرید، اولنه (واحد تولیدکنندۀ پژو 508 و سیتروئن) و پوآسی که مختص تولید اتومبیل های کوچک بودند، میزان بهره وری از امکاناتشان به 60% رسید، در حالیکه این میزان باید حداقل 75% باشد. 
در سال 2011 این شرکت 44% از اتومبیل های خود را در فرانسه تولید کرد، در حالیکه این رقم برای شرکت رنو 23% بود و سود بیشتری از حضور خود در اروپای شرقی بود. از سویی اختلاف قیمت تولید یک اتومبیل پژو 208 در واحد تولیدی پوآسی در فرانسه با واحد تولید در کشور اسلواکی 700 یورو برآورد شده است و نتیجه این شد که پژو نتوانست در زمینۀ مدیریت شیوه های تولید از توان خود به شکل مطلوب بهره داری کند. یکی از متخصصان برجستۀ پژو همین مسئله را دلیل اصلی خسارت بالای پژو می داند. این کارشناس می گوید: پژو با قیمت های بالایی وارد بازار می شد در حالیکه نتوانست سیاست خود را براساس نیاز و موقعیت بازار تنظیم کند، در حالیکه شرکت فولکس واگن توانست این کار را بکند. 
بسیاری از کارشناسان نسبت به موفقیت هماهنگی و تناسب مدل های پژو با بازارهای جهانی ابراز تردید کرده اند. ارائۀ مدل دی اس 3 موفقیت خوبی برای پژو بود، اما چشم انداز ارائۀ مدل های دی اس 4 و 5 چندان خوشبینانه به نظر نمی رسد؛ به خصوص اینکه ظرفیت های جهانی این شرکت با توجه به سیر صعودی قیمتها در وضعیت محدودی به سر می برد که در مشکلات موجود در تولید مدل 508 نیز قابل مشاهده است. نباید فراموش کرد پژو خودرویی عمومی است و بسیاری از مشتریان این مارک منتظر بهبود در وضعیت، کیفیت و قیمت خودروهای تولیدی این شرکت هستند. 
از دیگر ضعف های پژو این است که این شرکت هنوز دارای مدل های ارزان قیمت نیست. در حالیکه شرکت رنو توانسته به این موفقیت دست یابد و از این راه مشتریان خود را در عرصۀ بین الملل حفظ کند. 
مدیر جدید چقدر موفق بوده است؟
سه سال از روی کار آمدن فیلیپ ورن می گذرد و بیلان وی چندان تعریفی ندارد. رئیس جدید از سوی خانوادۀ پژو انتخاب شد تا بتواند در مقابل رقبا (مثل جنرال موتورز، فولکس واگن و یا رنو-نیسان) شرکای جدید را جذب کند. از این رو پژو در ابتدای سال جاری شراکت خود را با جنرال موتورز آغاز کرد و این شرکت هم اکنون 7% از سهام آن را دارد. اما شراکت با شرکتی که شعبۀ اروپایی آن با مشکلات زیادی روبروست، نمی تواند تا سال 2016 دستاورد مثبتی داشته باشد. این در حالی است که پژو طی یک سال اخیر بیش از 75% از ارزش خود را در بازار بورس از دست داده است. 
طبق اعلام بانک آلمان، شرکت پژو در شش ماهۀ اول سال جاری نزدیک به 1،6 میلیارد یورو و در شش ماهۀ اول سال قبل 1،7 میلیارد خسارت متحمل شده است. 
به اعتقاد رئیس سوسیالیست شورای عمومی بخش سن سنت-دنیس تعطیلی واحد اولنی با توجه به قدمت و گستردگی فعالیت های آن "درامی انسانی" است. در بخشی که آمار بیکاری در مقایسه با سایر بخشهای فرانسه از میزان بالاتری برخوردار است، این واحد صنعتی توانسته بود 9 هزار شغل ایجاد کند و بدون شک این مسئله ضربۀ بزرگی برای اهالی این شهر خواهد بود. گفتنی است شرکت پژو در فرانسه برای 160 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.
اینفوگرافیک ذیل روند فعالیت های پژو طی دو سال اخیر و نوسانات آن را به تصویر کشیده است:

 

/ 0 نظر / 51 بازدید